Nutopia

Skräddarsy din egen upplevelse i Deus Ex: Human Revolution

Deus Ex: Human Revolutions presenterar en framtidsvärld där människan har tagit det första steget att utveckla sig själv med hjälp av cybernetik. Vissa, transhumanister, ser detta som en möjlighet att skapa en bättre värld, medan andra fruktar utvecklingen och oroar sig för vad som kan ske med dessa framsteg.

Adam Jensens första dag på jobbet borde inneburit hans död, men arbetsgivaren förser honom med cybernetik som räddar livet på honom. Som Adam får du gräva djupare i världens hårda affärsklimat, oförlåtande undre värld och hemlighetsfulla konspirationer. Du får själv bilda dig en uppfattning om den transhumanistiska världsbilden som målas upp för dig, eftersom spelet låter dig välja hur du vill tolka den.

Faktum är att man har valt att fokusera på att ge spelaren möjligheter att utforska både världen och handlingen på sina egna villkor. Det finns inte ett korrekt sätt att lösa ett problem på, utan flera. Klarar du inte av att nedgöra fienderna med våld? Då kan du försöka smyga dig förbi dem istället. Kanske finns det en ventilationstrumma som du kan krypa igenom? Eller varför inte hacka en datorterminal och använda säkerhetssystemen mot fienderna? Ibland kan du också tvinga folk till att göra som du vill bara genom att prata med dem. Givetvis kan du inte använda alla lösningar hela tiden, men många situationer erbjuder alternativa sätt att hantera problem på och låser dig sällan till ett sorts spelsätt. Du får friheten att skräddarsy din egen upplevelse – och det är Deus Ex stora styrka.

Även om Deus Ex: Human Revolutions faller inom prequel-ramen, står spelet utmärkt på sina egna ben. Spelade du de tidigare spelen känner du igen dig i de små detaljerna som planterats, men du klarar dig utmärkt utan några förkunskaper om serien. Spelet är ett av de starkaste spelsläppen i år och även om du inte är en rollspelsfanatiker är spelet ett måste för dig. Det ger dig stor frihet att uppleva en fantastisk berättelse som håller för flera genomspelningar.

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer