Så kan Nintendo rädda Wii

Share This Post


Det är lite humor, det här med Wii och att den behöver räddas. Nintendo tokäger helt enkelt den här generationens spelkonsoler, och det med en rent tekniskt fruktansvärt undermålig produkt, i alla fall i jämförelse med konkurrenternas alternativ. Man har till och med skippat HD, bara en sådan sak!
Likväl kommer varken Xbox 360 eller PlayStation 3 att sälja lika mycket som Wii. Kampen är över, maxa intäkterna, livslängden och ställ in er på nästa generation. Fakta, inte mycket att gaffla om.
Men Wii behöver räddas, det är – trots 7 miljoner sålda enheter i USA varje år – ett format i kris.

Problemet är, återigen, tredjepartsstödet. Nintendo har sett det förut, med GameCube som de sista åren helt och hållet levde på Nintendos egna spel. E3 förra året visar på att företaget ser trenden, tyngdpunkten är återigen på egna titlar, helt enkelt för att så stor andel av spelarna vill ha dem. Säkra kort, givna miljonsäljare – och även anledningen till att tredjepartsutvecklare drar åt sig öronen.
För hur möter man Nintendos spel på Nintendos plattform? Det finns ingen hårdvarutillverkare som har sådan massiv tyngd i sina egna spel som Nintendo. Om de någon gång skulle gå Segas väg och sluta tillverka hårdvara, då skulle Nintendo äga multiplattformarna. Mario överallt, Pokémon, Zelda… Spelmässigt är det frågan om det inte vore att föredra. Jag menar, Zelda i HD hade varit underbart. Personligen är avsaknaden av HD-stöd i Wii vad som gör formatet mindre intressant.
Så vad ska Nintendo göra för att göra Wiis sista år levande och lukrativa, både för sig själva och för tredjepartsutvecklarna, vilket även betyder för spelarna?

  • Sänk priset till $99/€99/899 kr.
    Wii kommer dit så klart, men inte snabbt nog. Gör det nu, och försäljningen kommer skjuta i höjden. En ännu större användarbas betyder fler potentiella köpare av spel, det är enkel matematik. Kom igen, ni tjänar ändå pengar på konsolen – ta mer betalt för bundles istället.
  • Fler bundles.
    Just det, för $149/€149/1 499 kr kan ni sälja Wii, extra wiimotes, nunchuks, spel och så vidare. Inte ett bundle, inte två – jag vill se en hel hög med alternativ! Packa med Mario, packa med dans- och party, packa med retrolir (och Classic-kontrollen), packa med sport… Gör det helt enkelt lätt för konsumenten att plocka upp det Wii-paket de vill ha, vilket kommer betyda extra köp. En Wii till sommarstugan, jomenvisst.
  • Jobba med budgetutgivningar.
    Jobba hårt med det, rentav. 5-10 spel i budgetutgåvor varje månad tack, och gör reklam för dem. Återutgivningar av populära spel är ett bra drag här, men även ”originals” – det är här Super Meat Boy skulle vara, istället slopas Wii-versionen för att ingen utgivare vågar ge ut budgetspel. Det här är ert jobb, Nintendo. Gör nu.
  • WiiWare 2.0.
    Tillåt större spel och exponera WiiWare bättre, direkt på Wiins startskärm med ”staff picks”. Nintendo, ni vill vänja era spelare att köpa spel via nedladdning, det är framtiden. Det är också något som Wii är perfekt för, och så får ni dessutom chansen att sälja SD-kort som kommer förladdade med fem WiiWare-spel…
  • Virtual Console är en selling point.
    Det är lätt att håna Nintendo för att de gör en nyhet av Game Gear-spel (!) på 3DS, men faktum är att retro är hett och det säljer. Fler spel på Virtual Console, exponera tjänsten i marknadsföring, pimpa den extra med nämnda retrobundle… Jag skulle helt ärligt kunna tänka mig en Wii (till) enbart för bra versioner av gamla klassiker, i alla fall om konsolen gick på 899 kr! Men bara om ni framtidssäkrar Virtual Console, jag vill veta att min spelsamling lever även på nästa Nintendo-konsol. Lova mig det, och Wii blir retromaskinen.
  • Gör fler spel.
    Nintendo, era spel säljer – mata lite nu, er lägsta nivå är hög nog för att hålla ett format flytande, det vet vi redan. Gör ett Metroid till, satsa på lite mognare titlar sida vid sidan av vad ni redan kan göra i sömnen. Poängen är inte bara att sälja en massa spelboxar, utan även att ge fokus på Wii igen. För det leder till…
  • Fixa tredjepartsstödet.
    Det är svårt att veta hur hårt Nintendo jobbar mot tredjepart, men bevisligen är det inte nog. Ni behöver en handfull lovande tredjepartsspel varje månad, så enkelt är det, och det betyder kohandel och konstant uppvaktande. Konsumenten måste känna att Wii inte bara är Wii Sports och Super Mario – då blir det aldrig någon bra spel-per-konsol-ratio. Å andra sidan, gör ni allt ovan så blir det här jobbet så mycket lättare.

Sju miljoner Wii om året i USA är imponerande. Prissänkningen skulle betyda det dubbla, tror jag.

Nintendo är inte bara duktiga på att sätta trender och göra miljonsäljande spel, de är även extremt bra på att tjäna pengar. De nuvarande volymerna betyder en stabil ström stålar för den japanska jätten. Företaget är inte kända för att vara aggressiva i det här läget, de mjölkar istället och letar efter nästa storsäljare inom R&D. Inget fel med det, men ska Wii nå sin fulla potential samt stå emot allt billigare Xbox 360 i väst, då måste något till.
Gör inte Wii till GameCube 2 (den är redan på tok för lik sin efterföljare rent tekniskt). Gör den till något större.
Eller gör det omöjliga otroliga: blow us away med Wii HD i höst. Det kan fungera det med.

Related Posts

Saker att tänka på när du skaffar katt

Att skaffa en katt är en spännande och givande...

Hur fungerar Zimpler?

Zimpler är en svensk betaltjänst som tillåter spelare att...

Malwarebytes Anti-Malware för Windows

Malwarebytes är en anti-malware programvara som erbjuder en gratis...

Apache OpenOffice för Windows

Apache OpenOffice är en kraftfull och gratis programvarusvit för...

FileZilla for Windows

FileZilla är ett kostnadsfritt och öppet källkodsverktyg för FTP...

OptiFine för Minecraft

Minecraft är ett populärt sandbox-spel, som tagit spelvärlden med...