Nutopia

Nutopia testar: Moto Gamepad

Det är alltid lika roligt när hårdvarutillverkare testar nya grepp i en annars något mättad mobilmarknad. Telefoner kommer och går i ett rasande tempo, men överlag påminner det mesta om… det mesta, trots mindre ramar och på ett eller annat sätt välvda skärmar. Motorola ville dock göra något annorluna med sin Moto Z-serie, och har släppt en rad olika tillbehör som enkelt (med hjälp av magneter) kopplas ihop med kompatibla lurar.

Förutom flaggskeppet Moto Z2 Force, som då alltså är anpassad för Moto Mods (samlingsnamnet på tillbehören), så har vi även klämt på den högintressanta kontrollsatsen, Moto Gamepad. Med knappt ens ett klick sitter de båda enheterna ihop, och det är bara att börja lira. Ända upp till åtta timmar på en laddning med det inbyggda batteriet, om man får tro Motorola. För detta krävs även en fulladdad telefon.

Det är dock inte alla spel som fungerar ihop med gamepaden, och för att underlätta har Motorola förinstallerat en app som listar alla nuvarande titlar med stöd för tillbehöret. Bra, om man snabbt vill komma igång och hitta lämpliga spel. Sedan går det alltid att ha åsikter om hur bra just de spelen är. Det ska däremot tilläggas att andra spel kan fungera utan att de nödvändigtvis listas i appen, vilket jag upptäckte av en slump.

Men låt oss kika lite på hårdvaran. Här finns två analoga spakar, ett styrkors, fyra frontknappar, fyra axelknappar (två på varje sida, fram- och bak), start, select samt en hemknapp. Undersidan har ett USB-C-port för laddning samt ett hörlursuttag. Men även om det är ett hyggligt komplett set input-mässigt, så faller det lite på ergonomin.

Styrkorset har ett för mig något hårt/klickigt motstånd. Faktiskt ganska svårt att förklara med ord. Det är inte direkt dåligt, men jag föredrar personligen lite mer svampiga kors. Styrspakarna är så små att konvexa ytor hade passat bättre. Det känns som att mina tummar glider lite grann i den konkava ytan. Knapparna är också små och väldigt klickiga. De fungerar fint, men då de sitter så långt ner på gamepaden blir det i längden obekvämt att trycka på dem. Här önskar jag nog att den högra spaken hade bytt plats med knapparna. Vidare finner jag axelknapparna lite för smala och stumma, men det beror på att Motorola valt att låta dem dela på ovansidan av gamepaden, vilket gör att ena knappen syns rakt framifrån och den andra bakifrån. Det blir lite väl trångt, så kanske att en New 3DS-lösning hade varit bättre där knapparna istället sitter i bredd.

Det finns gott om rum för förbättringar till en eventuell revidering, men gamepaden är ändå intressant och förhöjer definitivt spelbarheten i vissa spel. Smidigheten och enkelheten med att koppla ihop den med telefonen väger tungt, och fysiska knappar är alltid bättre än virtuella sådana. Om man, som Motorola uppenbarligen ville, ha in så många knappar och spakar på så liten yta så måste kompromisser komma till. Något vi alltså ser här. Dock lite för många, som i kombination med en del icke optimala designbeslut gör att priset på drygt 800 kronor känns i mesta laget.

Är du nyfiken på gamepaden så är mitt råd att försöka testa den innan köp. Kanske att mina något större händer inte är helt anpassade för dess utformning.

Ett intressant koncept som faller lite på utförandet. Men det är ett välkommet försök, och en eventuell revidering av kontrollen med bättre ergonomi som mål kan bli ytterst intressant att följa.

Fotnot: Motorola tillhandahöll hårdvara för detta test. 

Rickard Olsson

Omåttlig dyrkare av esport. Spelar mycket PC och klämmer även in blandat på PS4 när tid finns. Anser att The Last Guardian är universums bästa spel någonsin, för... Trico <3

Kommentarer