Nutopia

När DLC blir tveksamt

DLC, alltså nedladdningsbart extramaterial, är ett fenomen som man nog får säga slog igenom med dunder och brak den här generationen. Onlinefunktionaliteten har aldrig varit så bra som idag, och detta är förstås spelutvecklare inte sena med att nyttja. Men kanske inte alltid till det bättre, för även om mycket DLC idag är både välkommet och underhållande, så finns det annat av mer tveksam karaktär. Ghostbusters: Sanctum of Slime är ett bra exempel på det.

Spelet i sig låter jag bli att uttala mig om, det får man tycka vad man vill om (jag gillar det faktiskt). Utan vad jag reagerar över allra mest är det nyligen släppta Challenge Pack som ska ge spelet nya utmaningar. Så långt låter det ju bra, men kollar vi vad det egentligen handlar om så ser det annorlunda ut.

Vad det här så kallade extramaterialet ger oss är egentligen inte mer än vad vi redan har, utan bara annorlunda. Paketet innehåller Lonely Hero-läget samt Arcade Challenge. I det förstnämnda spelar man helt själv, allt man gjort här är att man tagit bort de datorstyrda medspelarna, och i Arcade Challenge spelar man endast med tre liv totalt. Det är allt.

Är detta något man egentligen måste blåsa ut på marknaden som DLC, som dessutom kostar pengar? Visst, det handlar bara om 160 poäng via Xbox Live, men det är inte riktigt summans storlek det handlar om här, utan att det är en summa över huvud taget för det lilla man stoltserar med. En variation av vad man redan betalat för.

DLC kan och bör vara så mycket mer än detta, i annat fall borde det vara gratis.

Rickard Olsson

Omåttlig dyrkare av e-sport. Spelar mycket PC, främst Rocket League, och klämmer även in blandat på PS4 och Xbox One när tid finns. Anser att The Last Guardian är universums bästa spel någonsin.

Kommentarer