Nutopia

Några varv på flygplatsen i Split/Second

Demoversionen av Split/Second finns ute nu och låter dig göra upp med andra trafikfaror på flygplatsen. Av alla trailers att döma är Split/Second ett bombastiskt actionladdat adrenalinpumpande bensindoftande racingspel, men demot säger något annat.

Det är inte det att något är direkt dåligt, även om bilen inte känns helt hundra kontrollmässigt och tankarna direkt går till hur mycket mer medryckande Burnout-spelen brukar vara från första början. Nej, egentligen känns Split/Second sådär mellanmjölksbra när man sätter plattan i mattan, så förhoppningen ställs direkt till explosionerna.

Med fyrkanten eller cirkeln kan du spränga saker på banan, och förhoppningsvis göra återvinningsmaterial av konkurrenterna. Men först måste du drifta, drafta eller hoppa dig till en helt eller delvis fylld mätare under din bil. Det är lätt, meningen är helt klart att här ska sprängas.

Och det gör du. Det känns bara inte lika häftigt som de välregisserade trailers som släppts. Då är möjligheten att ändra bananssträcking med ett tryck på krysset vid rätt ställe betydligt mer spännande måste jag säga.

Demoversionen av Split/Second har sänkt mina förhoppningar rejält. Återigen, det handlar inte om att det jag får känns dåligt – man har bara inte infriat löftena om bombastisk racing som kommunicerats. Slutprodukten är säkert bättre, mer omväxlande och häftigare, men just nu känns Split/Second bara ljummet.

Thord D. Hedengren

Spelveteran som tidigare startat såväl TVspel.nu som Kong och Spelbloggen. Numera författare, journalist, entreprenör, och VD på webbyrå - bland mycket annat!

Kommentarer