Nutopia

Masahiro Sakurai ska lösa ett branschspecifikt “problem” med Kid Icarus: Uprising

I en intervju med sajten Techland säger Kid Icarus-mannen Masahiro Sakurai att spelbranschen har ett problem med hur man styr spelen. Sakurai pekar extra på shooter-spelen framför allt, och verkar ha problem med att man alltid kontrollerar karaktären med spakarna och skjuter med axelknapparna.

“Jag har upptäckt det, att i etablerade genrer är kontrollen alltid likadan. […] Det är helt enkelt inte kreativt.”

Kreativt eller ej, det finns ju faktiskt något som kallas optimering, och med tanke på de krav spelare ställer på onlinespel idag och hur man faktiskt enklast ska kontrollera karaktärerna så är det inte ett dugg konstigt, eller ens ett problem, att det ser ut som det gör. Skate-spelen är ett bra exempel på intuitiv kontroll, men är den optimal? Långt ifrån. Okej för att man spelar på lika villkor, men det ska också gå att prestera på topp.

Sakurai menar i alla fall att med Kid Icarus: Uprising kommer de att attackera “problemet”, och inte bara för att branschen förtjänar det, som han så fint uttrycker det, utan också för att han personligen anser det bli en mer tillfredställande upplevelse.

Jag har sannerligen inget emot nytänkande, men att gå på som han gjorde i uttalandet ovan känns lite korkat. Att spelen har liknande kontroller idag är faktiskt allt annat än ett problem, det är snarare en hjälpande hand för alla spelare. Hur hade det sett ut om man fick lära sig varje nytt spel från grunden, och hur enkelt hade det varit att spela flera spel växelvis utan att från och till svära heligt över antalet feltryck?

Rickard Olsson

Omåttlig dyrkare av esport. Spelar mycket PC och klämmer även in blandat på PS4 när tid finns. Anser att The Last Guardian är universums bästa spel någonsin, för… Trico <3

Kommentarer