Nutopia

Kan patcharna rädda Final Fantasy XIV?

Square Enix har sannerligen inte haft det lätt med sitt andra Final Fantasy-MMO, Final Fantasy XIV. Föregångaren har hängivna fans, men det nya spelet, det alla skulle byta till och som skulle ta allt ett steg längre, får bara spott och spe. En ny jättepatch har rullats ut för att tysta kritikerna, men frågan är om det inte är för sent? Initial besvikelse slår hårt mot MMO:n, vars spelare flyr när det är dags att betala månadskotsnaderna.

Se på Age of Conan, vilket lanserades på tok för tidigt och var en buggorgie där inget av det som blev bra med spelet kom fram – idag har Age of Conan en liten men troligtvis inkomstgivande spelarbas, men den hade tveklöst varit större om Funcom släppt en bättre fungerande version.

Square Enix gör dock en hel del rätt med Final Fantasy XIV, om än kanske inte spelmässigt. Framförallt så förlänger de testperioden, den tid där man kan spela MMO:t utan att betala för sig, gång på gång. Detta för att inte tappa spelare när det är dags att betala. Och nu släpper man alltså en jättepatch som ska rätta till allt som är fel med spelet, något som låter för bra för att vara sant ärligt talat, med tanke på kritiken från spelarna.

Framtiden för Final Fantasy XIV avgörs de närmaste 90 dagarna. Om Square Enix kan trimma spelet så att de inte möts av massflykt vid första månadsbetalningen, då kan de ta sin plats i MMO-världen. Det finns utrymme för mer än World of Warcraft, men ingångsriten är stenhård och ser man på vilka spel som frodas så är det mestadels äldre titlar, som Lineage II exempelvis. Nya spel i genren är tyvärr sällan färdiga nog för att verkligen få en chans.

Det är tufft, att komma som ny produktion och konkurrera med en värld som spelarna investerat såväl tid som pengar i, och som utvecklarna inte sällan byggt ut år efter lanseringen.

Personligen tror jag Final Fantasy XIV kan hitta sin spelarskara, som Final Fantasy XI gjorde och gör. Men bara om Square Enix fortsätter agera på kritiken från spelarna, och fortsätter försäkra om att de ska fixa spelet. Annars blir det en nischprodukt av den mindre typen, och då är frågan om det är värt att hålla världen flytande.

Thord D. Hedengren

Spelveteran som tidigare startat såväl TVspel.nu som Kong och Spelbloggen. Numera författare, journalist, entreprenör, och VD på webbyrå – bland mycket annat!

Kommentarer