Nutopia

Intervju med Pendragon om League of Legends

Under helgen har jag tillbringat min tid på världens största datafestival, Dreamhack, som en åskådare för att få mig en bild av hur det egentligen är i vad som får klassas som Europas största spelevent.

Förutom besöksrekord och en fantastisk publik som gillar att ta med sina datorer för att spela har årets Dreamhack haft ett extra stort fokus på e-sport, och det har inte varit ovanligt att ett stort fokus har varit kring detta då användarna flockats för att just titta på sina hjältar tävla inom olika spel.

Väl på plats här går det inte förneka att de två stora spelen här på plats som fått i särklass mest uppmärksamhet är StarCraft 2 och League of Legends. Eftersom det sistnämnda är ett spel som inte fått så stor uppmärksamhet i Sverige är det på sin plats att undersöka det lite närmre. Jag återkommer till StarCraft 2 i en uppföljningspost.

För under lördagen hade League of Legends över 188 000 tittare samtidigt på deras stream och 900 000 unika tittare. Under söndagen ryktades det till och med om över 200 000 unika tittare.

Vi tar det där igen. Över 200 000 personer runt om i världen samlades samtidigt att titta på en League of Legends-match.

Detta är mycket tack vare att det varit ett officiellt evenemang där man direkt via deras sajt kan se streamen eller direkt via deras spelklient.

Men för att förstå det här – vad är League of Legends och varför har det blivit så sinnessjukt populärt nu?

Sagt och gjort tog jag mig friheten tidigt igår och intervjuade Steve “Pendragon” Mescon. “Pendragon” var en av de drivande personerna till WarCraft 3-moden DotA (Defense of the Ancients) och gick sedan över till League of Legends där han idag är en av de ledande frontfigurerna för företaget och ansvarar för all dialog med spel-communityn.

Beskriv League of Legends med en mening

League of Legends är ett tempofyllt, actionpackat och lagbaserat spel där man tävlar med upp till fyra andra spelare som sedan möter varandra.

När släppte ni spelet?

League of Legends släpptes i oktober 2009 och har växt sedan dess. Tillväxten har faktiskt varit exponentiell. Det har varit en snöbollseffekt där folk spelat spelet och sedan pratat om det med andra, vi växer mer nu än någonsin tidigare.

Spelet är gratis att spela, hur fungerar det?

Spelet är ett gratisspel baserat på tävlingsinriktat spelande, och vårt företag består av spelare. Genom att tillhandahålla en toppenprodukt och tjänst tror vi att dessa spelare kommer belöna oss genom att betala för saker. Vi ser på det som en service snarare än ett sedvanligt spel som säljs.

Hur tjänar ni pengar?

I League of Legends kan man köpa olika saker för att utsmycka sina karaktärer, och även köpa poäng. En sak som är viktigt är att man inte kan betala för att få ett övertag över motspelarna – vi är ett företag som inriktar sig på tävlingsspelande så det är viktigt att poängtera.

Varför valde ni Dreamhack?

Vi har våra rötter i tävlingsspelande och det här är slutet på första säsongen med över $100 000 i prispengar. Dreamhack har under en lång tid representerat tävlingsspelande, så det var perfekt för oss.

Hur har det gått hittills?

Det har gått över förväntan. Fansen på Dreamhack har varit otroliga och vi har många tittare här. Täckningen online och stödet har varit fantastiskt.

Hur många har följt er här?

Igår hade vi över 188 000 livetittare vid ett tillfälle, och totalt 900 000 unika tittare under dagen. Idag har vi hittills 170 000 och vi fortsätter hela dagen och i morgon.

Det finns många spel inom genren som Heroes of Newerth och Defense of the Ancients med mera, planerar ni att bli nummer 1 i den här kategorin?

Det är upp till spelarna. Om vi ger dem den bästa tjänsten så kommer de att belöna oss. All makt ligger hos dem.

League of Legends är den stora titeln som har slagit igenom här på Dreamhack och räkna med att vi kommer få se mer av LoL och deras freemiummodell i framtiden!

Simon Sundén

Simon Sundén är entreprenör och driver Lissly som är en bevakningstjänst av sociala medier. Simon har en lång erfarenhet av internetmarknadsföring och är just nu på Dreamhack för att hålla föreläsningar och för att rapportera och analysera eventet utifrån marknadsföring, men samtidigt som en sann gaming-nörd.

Kommentarer