Nutopia

Hur Final Fantasy XIII marknadsförs i Japan

Det har nog undgått få att Final Fantasy XIII har nått ut på marknaden. Spelet många av oss suktat efter i alldeles för många månader är alltså äntligen här, men än så länge är det exklusivt för Asien, och således endast PlayStation 3. Det är nämligen den enda konsolen spelet släpps till här i österland.

Men även om man inte riktigt hänger med i spelpressens onlinevärld är det väldigt svårt att missa spelet om man är japansk medborgare. Reklam i TV, på stan, i butikerna, allt för att påminna oss om att världens bästa rollspelssaga är tillbaka med dunder och brak. Jag tog tillfället i akt och synade marknadsföringens olika vinklar och vrår.

Mest uppenbart blir det så klart i spelaffärerna. Vissa väljer att i princip dekorera utsidan med posters och annat skyltmaterial i form av flaggor, pappfigurer och dylikt medan andra satsar allt på insidan. Det finns ofta en hot spot i japanska spelaffärer där man alltid skyltar med det senaste. Spelen som hamnar där får alltid mest uppmärksamhet och det är sällan man inte tittar till den platsen, även om man redan har siktet inställt på annat. Jag behöver egentligen inte säga det, men Final Fantasy XIII åt upp allt vad gäller placering.

Jag nämner ofta Sofmap, men det är ett bra exempel då de är väldigt stora och även handlar med begagnade spel och konsoler. Noterbart här var att de med hjälp av spelet försökte frigöra sig från de sista begagnade PS3:orna av den större modellen genom att kasta med spelet och en HDMI-kabel i paketet för knappt 2 200 svenska kronor. Ett minst sagt prisvärt alternativ som nu i efterhand kan ses som lyckat. Jämfört med någon månad sedan är det numera nästan tomt på begagnade konsoler.

Ett annat drag av just Sofmap var att de placerade spelet överallt, även där det inte var relevant på något sätt. I Denden-town där affären har sju våningar kunde man finna spelet, den officiella guideboken samt elixiren vid kassorna på de våningar där spel annars inte såldes. De smög även in spelet på begagnatavdelningen, trots att det var nytt.

Yodobashi Kamera är även det en annan stor aktör på spelmarknaden. Här kan man dock endast finna nytt, men de har allt och lite till, och framför allt syns de väldigt mycket tack vare deras framskjutna position. I det underjordiska nätverket som förbinder olika delar av staden med tunnelbanestationer, som också här leder rakt in på Yodobashis första bottenvåning, snålade de inte med krutet. Nästan alla av de största reklamplatserna var och är avsedda för Final Fantasy XIII, där varje affisch representerar en av huvudkaraktärerna. Omöjligt att missa, Square Enix skyr inga medel för att synas.

Vidare har man så klart också marknadsfört spelet med hjälp av den limiterade specialutgåvan av PlayStation 3, Lightning Edition. Den vitfärgade konsolen såldes i ett begränsat antal exemplar under spelets första dagar och tog inte helt oväntat slut nästan omgående. Undertecknad själv kämpade tappert bara för att få tag på ett begagnat exemplar veckan efter släppet. Ett taktiskt smart drag som även gynnade Sony som säkerligen sålde ett par extra konsoler tack vare detta.

Ska man på något sätt försöka konkludera allting så rinner det hela ut i att var man än gick, så var Final Fantasy XIII där. Det rekommenderade utpriset på dryga 9 200 yen (~740 kronor) hann mig veterligen aldrig se dagens ljus. Yodobashi Kamera var dyrast av samtliga spelbutiker jag besökte med sina 8 300 yen, medan en mindre affär i Denden-town stoltserade med det lägsta priset av dem alla, lite drygt 7 300 yen, eller motsvarande 590 riksdaler.

I skrivande stund har spelet funnits ute i lite drygt två veckor och hittills sålts i ungefär 1,7 miljoner exemplar. Jag kan tänka mig att Square Enix gärna vill nå två miljoner, men spel som dessa har väldigt höga ingångssiffror för att sedan dala betänkligt. Fast siffran är långt ifrån omöjlig och lär säkert bli verklighet inom de närmaste veckorna eller månaderna.

Som bonus bjuder jag på denna härliga skyltning för erbjudandet om en begagnad konsol plus spel och kabel. Men vänta, det är något som inte riktigt stämmer.

Den 9 mars smäller det i Europa, glöm inte det, och då även för Xbox 360!

Rickard Olsson

Omåttlig dyrkare av e-sport. Spelar mycket PC, främst Rocket League, och klämmer även in blandat på PS4 och Xbox One när tid finns. Anser att The Last Guardian är universums bästa spel någonsin.

Kommentarer

  • Jag har inget intresse av Final Fantasy-spelen, men jag måste ändå säga att det är otroligt fascinerande att få läsa om hur saker och ting fungerar i Japan. Gillar verkligen dessa inlägg, fortsätt så!

  • Tack! Var inte heller skygg med att komma med egna förslag. Finns tid och ork är jag relativt öppen! :)

  • Mycket intressant läsning och härliga bilder. :)

    När du är inne på ”egna förslag” så att säga, så skulle det vara kul om du körde en ”Special Edition”-artikel eller dylikt, med foton etc på specialversioner och kanske lite rariteter. Specialversionerna som finns där är ju betydligt intressantare än vad vi får hit. :)

  • Jocke

    62 dagar kvar….sen lirar man FFXIII på sin PS3!!!

  • FFXIII visar bar hur ett företag har tappat sin charm med spelserien.

    1 till 5 visade klassisk fantasi.

    6:an undergång av klassik fantasi

    7:an framtiden

    8:an riktigt slutligt fantasi, som Spoonyone säger är Fu** up.

    9:an Nostalgi och går tillbaka 1-5:an.

    10:an Vatten och Sin?

    11:an Kreditkort

    12:an Bra försök till något nytt.

    13:an Öhh tecken på att Sqaure-Enix behöver hjälp av en galen Japan?

  • Marcus Nordqvist

    Kul läsning! Älskar Final Fantasy spelen och kommer själv köpa FF 13 så fort det släpps. Är det någon som vet om det finns något slags onlineläge i spelet och isf hur det funkar?

  • Leo

    Jävlar vad dyrt det var med release-spel i Japan, men antar att de dalar ganska snabbt neråt när den värsta hypen har lagt sig lr? Ahh.. – Hej! Um, mitt namn är Leonard (Leo?), jag slungades in här genom en google sökning. :I

    Tyckte den här artikeln gav ett genuint intryck av hur den japanska marknadsföringen av spel kan gå till. Bra skrivet!

    Men nu till min fråga, som är anledningen till att ”jag”, som nästan aldrig stannar på en blogg mer än 2 sekunder, nu likväl sitter här och klottrar, frågan lyder; – Vad gör du i Japan, studerar? Jobbar? :)

    Jag börjar läsa Japanska på Lunds universitet till hösten så jag är nyfiken av mig så fort jag ser en svensk som slagit sig ner i landet som gav oss storheter som öhm.. ”Space Michael” (Space Channel 5 DC) :P Mvh/

  • Kul att du gillar artikeln. Nya spel är inte alltid lika dyra, men utvecklarna vet vilka titlar de helt enkelt kan ta lite mer för, eller som faktiskt har en högre utvecklingskostnad som måste plockas in.

    Jag jobbar som lärare i Osaka.