Nutopia

Heroes of Neverwinter imponerar föga

Facebook-spel har sedan länge anlänt för att stanna. Framgångar med exempelvis Farmville har gjort att allt fler företag ser ekonomiska möjligheterna i spelen. Den senaste i raden av företag som nu gör ett spel till Facebook är Freeform Communications med spelet Heroes of Neverwinter.

Spelet är förlagt till den gamla hederliga rollspelsvärlden Faerun där staden Neverwinter ligger. Det är en välbekant värld och ett känt område sedan tidigare spel som Baldur’s Gate och Heroes of Neverwinter Nights. Tyvärr är spelet rätt olikt dem och erbjuder en mer fattig spelupplevelse. Den största fokusen ligger på turbaserade strider där du tvingas göra ned fiender, skärm efter skärm. En rolig detalj är dock att sättet striderna förs på stämmer hyfsat väl överens med den nya regelversionen av bordsrollspelet Dungeons & Dragons. Jag är för dåligt insatt i de reglerna för att säga om det är en exakt kopia, men vid första ögonblicket känner jag igen mig. Så för en Dungeons & Dragons-rollspelare blir det en dimension av spelet som är extra tilltalande, men det är också den enda.

Öppnar spelet upp sig senare och ger mer variation? Kanske, men jag vet faktiskt inte. Efter att ha tagit mig igenom introduktionen kände jag att ingenting i spelet fick mig att fastna för det. Det fungerar och ser okej ut, men det är inget spektakulärt med spelet och för mig krävs det något utöver det vanliga om jag ska grotta in mig i ett rejält dungeon-lir.

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer