Nutopia

Gamification – det började med en incheckning

Det är långt ifrån sant, men det är en bra startpunkt. När incheckningstjänsten Foursquare började göra sina användare till spelare genom att lägga till ranking för platser och medaljer för utekvällar var det många som tittade på och tänkte wtf?

Stora företag kunde inte förstå Foursquare. Varken deras tjänst (Varför skulle människor vilja checka in?) eller deras strategi (Varför skulle människor bry sig vem som checkat in flest gånger?). Journalister skrev om Foursquare som den första stora tjänsten att använda gamification för att engagera sina kunder. Men vad är gamification? Kort sagt handlar det om att använda speldesign för att göra en tjänst eller produkt roligare att använda. Det journalisterna missade var att stora företag hade börjat snegla på spelindustrin långt tidigare.

Spel har ett nästan magiskt sätt att engagera människor. Vi spelare vet att vi spelar det som är kul att spela, men klassiska företag ser det som ren magi! En hel generation av människor som växte upp före Nintendo tittar på siffrorna från EA och Ubisoft och kan inte förstå. Varför människor i alla åldrar lägger flera timmar och hundralappar i veckan på att spela Gears of War eller ännu värre, Farmville? Deras egna tjänster kämpar med att hålla kunder nöjda och lägger miljoner på att få kunderna att komma tillbaka medan spelbolagen kan låta spelarna köa för att få plats på nästa raid.

Resebolagen var de första som insåg att någonting var på gång. Lojalitetsprogram där kunder samlar poäng och bonusar är standard idag. Nike är antagligen det smartaste företaget som satsat på gamification hittills med deras Nike+-produkter. Nike+ var från början en sändare du stoppade i skon som mätte hur många steg du tog och vart du sprang. Baserat på det fick du en karta över var du sprungit och glada ”heja”-rop i hörlurarna när du sprungit bättre än vanligt. Över tid så har tjänsten växt och har nu en hel hög med spelliknande funktioner där du och dina vänner kan tävla om vem som springer snabbast, längst, eller ”ta över” områden av staden i en springtävling som liknar flerspelarläget i Battlefield. Nike har förstått att spel måste växa för att fortsätta vara intressanta, poäng är bara kul när man tävlar om något roligt.

Ett gäng företag har startats världen över för att dela ut poäng och visa topplistor på vardagliga sysslor. Dom tror det räcker att dela ut poäng eller XP till sina kunder för att göra vad som helst spännande. Men hur många fetch quests orkar vi med innan vi tröttnar? Vill vi ha poäng för hur bra vi borstar tänderna?

Speltillverkare har under lång tid testat idéer för vad som är kul och vad vi fortsätter spela. Vissa idéer har varit underbara, men dom flesta har floppat. Det är inte längre vanligt att köpa ett spel som inte är kul, men vi tröttnar fortfarande ofta snabbt.

Gamification börjar långsamt användas av företag i alla möjliga brancher. Vi kan bara hoppas att dom lär sig spelbolagens läxa tidigt och istället för att ge oss poäng för att byta strumpor och medaljer för toapapper så kanske dom hittar på något roligare.

Jesper Bylund

(@)Jesper Bylund är en speldesigner i webbranchen där han jobbar som interaktionsdesigner och utvecklare på Odd Alice, han bloggar även om Gamification på www.addingthefun.com.

Kommentarer

  • Andreas

    Men lite märkligt att nämna Foursquare utan att prata om Gowalla (som ju utvecklades samtidigt och lanserades samtidigt). Gowalla har ju till och med blivit marknadsfört som ett spel, och har hela tiden varit mycket mer ett spel för dess användare än vad Foursquare varit.