Nutopia

Gamerscore 75K: Blev det ett gott nytt år?


Den mörka decembermånaden och den härligt snöfria julen gjorde min bostad till lite av spelens Mecca. Mycket tid spenderades framför teven i jakt på det heliga talet: 75 000. Det var ett målinriktat arbete där det spelade mindre roll vad som lirades, bara det verkligen gav poäng. Samtidigt brottades jag med en deadline till ett annat projekt som låg på nyårsafton så det fanns onekligen ett hot mot målet. Skulle jag hinna fram i tid?

Jag hade allt planerat för nyårsafton då jag låg cirka 1 100 gamerscore från mitt mål, men det var inga problem alls där. Spelen som stod på schemat var nämligen Jumper, Sing it!: High School Musical och NHL 2K6 – alla erkända som spel att få enkla achievements i. Jag var laddad – och med endast lite kvar på min andra deadline såg allt ut att vara möjligt. Det skulle bli en epic win av oskådade proportioner!

Allt var redo och jag mjukstartade med att låta Sing it! stå på i bakgrunden för att klara av co-op-sångerna medan jag hamrade på tangentbordet. Ja, jag skrev ”lät stå på”, eftersom mikrofonerna mer eller mindre skötte sig själva utan min hjälp. Jag skulle behöva sjunga igenom alla låtar senare så det var ett bra sätt att göra sig bekant med sångerna innan jag skulle sjunga dem själv i enspelarläget. Lagom då det var klart hände det. Nej, inte en Red Ring of Death, utan något betydligt mindre irriterande. Det var bara en dundrande huvudvärk, men det var nog för att sätta stopp för mitt spelande. Marschen fram mot mot 75 000 haltade och jag slutade istället på 74 090, alltså 910 poäng från den magiska gränsen.

Om inte epic fail, så i alla fall fail. Det var lite knäckande för självförtroendet och det tog sin tid innan lusten att starta boxen återkom. Ännu mindre pepp var jag på att skriva och deklarera mitt misslyckande här på Nutopia. Det är därför den här krönikan dröjt. Kanske inte så mycket för att jag bommade målet, utan för hur snöpligt jag stupade på mållinjen. Sakteligen har jag börjat starta min Xbox igen, insett att det kanske inte var så pinsamt och till slut återvänt hit för att stolt visa upp mitt misslyckande. För det är ju trots allt genom våra misslyckanden som vi lär oss någonting. Min läxa var förstås att även om jag inte nådde målet den här gången, skrapade jag ihop nästan 6 000 gamerscore på en och en halv månad. Det är inte helt illa.

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer