Nutopia

Gamerscore 50K: Game over

Jag uppnådde mitt mål att komma över 50 000 i gamerscore i oktober förra året. En milstolpe i min Xbox-historia. Jag tänkte genast ta och stressa vidare mot nya mål, men så hindrade jag mig själv. Istället valde jag att njuta av vad jag åstadkommit och filosofera vad jag skulle göra härnäst. Ett nytt år är här och det är dags att summera förra årets gamerscore-skörd.

I slutet av året hamnade min gamerscore på 56 075. Sammanlagt blev det runt 26 000 det här året. Under 2009 var summan cirka 30 000. Förväntningarna låg på att nå 20 000 så överlag är jag rätt nöjd med min slutliga skörd.

Då jag satte mig ned och skrev den första krönikan var det för att sporra mig själv att nå en summa som jag inte var säker på att nå. Jag räknade med att det skulle bli färre spel att spela eftersom många av de vanligare och enkla licensspelen var avklarade. Att skriva en krönika varje månad motiverade mig hela tiden. Det blev mycket “bara en liten stund till” och “jag lovar att sluta spela tills jag fått nästa achievement”. Motivationen fungerade, kanske lite för bra med tanke på att målet nåddes fortare än förväntat.


Under artikelseriens gång har jag belyst varför jag tycker man bör bry sig om achievements. Samtidigt är det okej om du inte vill bry dig om dem. Det viktigaste är att du själv spelar på ett sätt som roar dig. För det är i alla fall därför som jag spelar. Jag vill bli road på något sätt: oavsett om det är för meningslös knapptryckarmeditation (Eragon), ett storydrivet rollspel som får mig att gråta av sorg (Mass Effect) eller för att visa fingret åt folk och deras förväntningar (Avatar: The Burning Earth).

Efter att jag kom upp över 50 000 i gamerscore har jag inte känt det. Det är inte lika intressant att få achievements för tillfället. Visst har jag ett nytt mål på 100 000, men eftersom det är en bra bit dit känns det inte direkt som att jag måste nå dit direkt. Precis när man sätter upp andra mål i livet och uppfyller dem fylls man av en lättnad och glädje, sen av tomhet. Det är i den fasen jag är nu. Därför blir det här avrundningen på Gamerscore-krönikorna. I alla fall, för ett tag. Jag vill tacka alla som gett uppmuntrande kommentarer i alla dess former. Det hjälpte till i de mörkaste stunderna. Men nu är det dags att ta farväl och säga: Game over.

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer