Nutopia

E3: Ubisofts presskonferens

Sällan får de lite mindre utvecklarna samma uppmärksamhet som de tre stora (Nintendo, Microsoft och Sony), så låt oss ta en titt på vad Ubisoft gjorde med sin presskonferens under E3.

Ubisofts grundare och starke man, Yves Guillemont, började med att slå på trummorna för att de funnits i 25 år. Han tackade alla fans för det i bästa publikfrieri som vi annars bara hittar hos rockband som försäkrar att staden de just nu befinner sig i är störst, bäst och vackrast. Guillemont hyllade spelmarknaden i samma stil, innan han lämnade över ordet till en annan gammal trotjänare, Michel Ancel. Ancel presenterade det kommande spelet Rayman: Origins, men inte innan han hunnit avverka en ytterst pinsam sketch där han skändat Hamlet med ostiga repliker som “Ubi or not ubi”. Vi fick se en genomspelning av fem banor som visade hur spelet skulle komma att se ut, samtidigt som vi fick veta att det gick att spela fyra spelare samtidigt.

Näste man upp på scen var Aaron Priceman och han höll i den övergripande presentationen, i samma energiska manér som en bilförsäljare. Han tog oss tillbaka till 1986 med minnen om vad som varit, för att sedan måla upp hur marknaden förändrats över tiden. Det ledde in på presentationen av Driver: San Francisco, vilket av trailern att döma fick mig att tänka på Burnout Paradise. Efteråt följdes det upp med ord som “groundbreaking” och jag fullkomligt hör hur nöjd marknadsföringsavdelningen känt sig över att komma på något så unikt. Eller inte.

Dan Hay var nästa man upp på scen och gav en ganska fantasikittlande presentation av nästa spel. Han sa inte vilket spelet var, utan lämnade vår fantasi till att spekulera. Det gjorde mig intresserad och när vi fick se spelet spelas blev jag bara mer intresserad. Först efteråt fick vi veta att spelet var Far Cry 3, men då satt jag redan på kroken. Presentationen sålde mig, där titeln annars skulle fått mig att gäspa.

Randy Pitchford, från Gearbox, klev härnäst upp på scenen för att prata Brothers in Arms och här följde en otrolig reklamsvada för Brothers in Arms: Furious 4. Jag är inte bekant med spelserien sedan tidigare, men det verkar som ett rätt bra ställe att hoppa in eftersom det tydligen ska vara annorlunda än de andra titlarna i serien. Av trailern att döma så söker sig mina tankar till ett av Gearbox andra spel: Borderlands. Har de mer likheter än den i trailern är det definitivt intressant för mig – även om det är ett andra världskriget-spel.

Det som sker härnäst är inte så lite parodiskt. Priceman ställer sig nämligen och talar om hur strålande förhållanden som råder mellan spel och Hollywood, för att sedan visa upp The Adventures of Tintin The Game. Jag tror inte det finns någon spelare (utom mig då) som skulle beskriva licensspel som något suveränt. Givetvis är det för att bygga upp Tintin-spelet men det misslyckas fatalt. Det blir inte bättre av att de tagit in Steven Spielberg och Peter Jackson där de i ett inslag sitter och försöker skapa hype för spelet. Typiskt klichésnack. Gäsp.

Ghost Recon: Future Soldier presenterades härnäst och vi fick se sekvenser från det. Att man kan spela fyra i kampanjläget känns inte som en stor nyhet för mig – och då de fyller på med mer PR-tugg som synkroniserade kills, det mest avancerade cover-systemet som finns och så vidare gäspar jag mest. Det ser snyggt ut och de som gillar genren kommer nog ha riktigt skoj med det. Han talade även om att spelet Ghost Recon ska släppas på nätet så man kan spela det online gratis. Det positiva i mitt tycke var att achievements ska kunna föras mellan de två spelen på något. Nu är det i och för sig inte min genre, men det gör achievementhoran i mig glad.

Sedan kom den största missen i Ubisofts presskonferens, då Adrienne Pechere och Anne Blondel-Jouin klev in för att presentera någonting som relaterade till delande. Tyvärr fungerande inte kvinnornas mikrofoner alls, så det är svårt att göra någon egentlig gissning på vad det egentligen handlade om. Vi fick i alla fall se bilder från ett spel: Trackmania 2. Det visade sig vara ett bilspel, men poängen låg inte i spelet. På datorskärmen kunde vi i bakgrunden se titlar på andra Mania-spel. Kanske kan man gissa på någon form av koppling mellan dem?

Därefter följde ett flertal Kinect-spel. Raving Rabbits: Alive & Kicking var det första. Där presenterades ett spel påminner om en korsning mellan Adventure! och det gamla You’re in the Movies. På sin höjd ett familjespel och möjligen ett spel till förfesten, men i övrigt ganska ointressant.

Vi fick en trailer för Just Dance 3 där klipp mellan flertal olika fans, som dansade glatt. Bland dessa fans finns tydligen även en dålig förlorare vid namn Katy Perry (ni vet, hon som sjunger). Tony Key klev ut på scenen för att tala lite mer om spelet, men istället för något egentligen intressant blev det mest PR-snack. Kanske var det för att det egentligen inte finns något nytt, spännande att säga om spelet?

Tony slog dock på stora trumman för det kommande spelet Rocksmith där man ska lära sig att spela gitarr på riktigt. Hade det här spelet kommit innan Rock Band 3 hade det kanske känts mer intressant, men just nu känns det lite… sent. Psst… Herr Key, hjulet har redan uppfunnits.

Uppföljaren till Your Shape: Fitness Evolved känns inte särskilt het. Inte för originalet var särskilt dåligt, men det känns mest som gammal hederlig EA-mjölkning som görs med Fifa- och NHL-serierna.

Sen kom stunden som alla väntat på. Presentationen av Assassin’s Creed: Revelations. Alexandre Amancio talade om att det skulle vara det sista kapitlet i Ezios liv och att vi skulle få söka efter de hemligheter som Altaïr lämnade efter sig. Vi serveras både en trailer och en spelsekvens. Den avslutades med en mystisk animus-laddningsskärm och en konstig portal. Jag är beredd att tro på Amancio då han säger att det här spel kommer att vidarutveckla förståelsen för hela Assassin’s Creed-sagan.

Bortsett från vissa tekniska problem med mikrofoner hade Ubisoft ett ganska bra tempo på sina presentationer och de hade även en del inslag som lättade upp stämningen. Till exempel de korta sekvenserna på hur deras kommande spel skulle sett ut om de släppts för 25 år sedan. Personligen fann jag onekligen Assassin’s Creed: Revelations som det mest intressanta, även om det inte fanns någonting som tydde på att vi skulle se något nytt. Jag får samma vibbar som med Fable 3 – samma som förut, men mer finslipat. Annars var det Far Cry 3 som överraskade mig mest och lyckades få mig att vilja spela det. Överlag får presskonferensen ett godkänt betyg. Vill ni se den i sin helhet finner ni den här.

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer