Nutopia

E3: Lönnmördarnytt

Trailern till det nya spelet om lönnmördaren Ezio visar en åldrad man som fortfarande kämpar den goda kampen. I den avslutande delen av trilogin om Ezio lovar Ubisoft att knyta ihop trådarna inför nästa spel i serien: Assassin’s Creed III. Man väljer att göra det genom att återknyta till Altaïr från Assassin’s Creed – och givetvis kommer Desmond in där på ett hörn. Förstås.

Under Ubisofts presskonferens presenterades en del information om Assassin’s Creed: Revelations. Bland annat ovanstående sekvens från spelet där vi får ser Ezio i högform ta sig fram genom ett eldinferno i en hamn. Det är snyggt, tajt och spännande – vilket får det att vattnas i munnen hos oss fans. Det utlovas nyheter som till exempel linbanorna som ger möjligheter till snabbare färder mellan platser och kraftiga bomber som kan slå ut fiender. Överlag känns det dock som spelet kommer vara vad Assasssin’s Creed: Brotherhood var gentemot Assassin’s Creed II – en finslipning mot sin föregångare. Det är dock inte fy skam.

Tillhörde du gruppen som undrade vad den märkliga portalen i slutet av trailern som visades under presskonferensen var? Du är inte ensam. Det är knappast någon högoddsare att den har med Desmond att göra, men bara för att göra det hela lite mer tydligt(?) valde Ubisoft även att släppa ytterligare en trailer och den här gången med fokus på Desmond. (Trailern innehåller spoiler från Assassin’s Creed: Brotherhood.)

Många gillar att klaga på Desmond eftersom hans spelmoment inte är lika intressanta som de andras, men med uppföljarna tycker jag att Ubisoft verkligen lyckats göra de delarna riktigt spännande. För mig är det Desmonds handling som är den verkligt fascinerande – och vad som får mig att vilja slänga mig i en animus, maskinen där Desmond får uppleva sina förfäders minnen.

Och som om inte allt ovanstående var nog: Ubisoft sa under E3 att de även planerade släppa Assassin’s Creed till den nya spelplattformen Wii U. De ämnade att ta tillvara på den nya spelkontrollen genom att låta den ha en karta och interaktiv databas, specialpussel för örnsynen tillsammans med möjlighet att snabbt byta vapen. Vad de emellertid inte svarade på var frågan om det rörde sig om en konvertering av ett tidigare spel eller om en helt ny titel. För det svaret får vi vänta ytterligare ett tag.

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer