Nutopia

E3: EA:s presskonferens

Mass Effect 3. En titel var allt som krävdes för att gladeligen kolla igenom EA:s presskonferens. Skulle vi få något saftigt att bita i? Låt oss kolla närmare på Mass Effect 3 – och så alla andra nyheter som EA presenterade för oss.

Först ut på scen för EA var Casey Hudson, mannen som står bakom det mastodonta, episka rymdäventyret Mass Effect. Vi fick ett datum för Mass Effect 3-släppet: 6 mars 2012. Den dagen är något som vi alla borde boka in i våra kalendrar – något som blev väldigt tydligt då vi fick se en spelsekvensfilm som för oss introducerade en bit av spelet. Jag får känslan av att det var en rätt så ordinär del av spelet, men det var bra mycket mer episkt än hela Mass Effect 2. Även Liara kunde skymtas till i videon, så vi får återse gamla kära bekanta – vilket vi förstås redan visste om.

Därefter följde Need for Speed: The Run. Jag erkänner ärligt att bilspel inte är särskilt intressant för mig, men någonting i presentationen väcker mitt intresse. Att ta sig genom hela USA och först nå New York påminner mig om ett flertal filmer och TV-serier. Kanske är det för att det verkar erbjuda en handling, utöver själva bilåkandet. Det talas även om att man ska få lämna bilen och det finner jag intressant – ända tills man får spelsekvensen där den delen mest är reducerad till så kallade quick time events. Trots det verkar spelet intressant.

Star Wars: The Old Republic presenterades också i form av några trailrar. Det är givetvis ett spel som BioWare satsat mycket på, så det förvånar inte mig att vi får se saker från spelet. Vi får inte något släppdatum, men det fanns i alla fall att spela på mässgolvet. Trailern som sänds känns rätt Star Wars-episk och för de intresserade verkar spelet, utseendemässigt, mycket lovande.

En trailer för det nya snowboardspelet SSX visades härnäst och hade ett släppdatum i januari 2012. Trailern talar rätt mycket för sig själv, men givetvis följer en presentation efter det. Tyvärr är den fylld av superlativ om hur underbart spelet är. Det förtar tyvärr lite av det första intrycket – och samma snack fortsätter sedan in i Fifa 12 om hur storslagen och avancerad spelupplevelsen är. En ny hubb, EA Football Club, introduceras dock där och tanken är att svetsa samman alla spelare. Ungefär där började det bli lite intressant igen, men då återkom tugget om överlägsen innovation och nästa generations sportspel. Ridå. Inte blir det bättre av att tugget fortsätter under presentationen av Madden NFL 12. Lustigt nog tar de in några riktiga spelare och kändisar från amerikansk fotboll – när de tidigare sagt att “något sådant skulle vi aldrig göra”. Humor.

Det känns lustigt att det blir spelet Sims Social som höjer nivån på presentationerna. Snacka om ironi när det är ett Facebook-spel som står för vändningen till det bättre. Nåja, det verkade mest så som mina fördomar sa att Sims skulle vara och presentationen var en ganska ansiktslös sådan. Du ska kunna spela Sims på Facebook var tanken i alla fall. Lite mer ansikte fick vi dock då man presenterade Reckoning, även om de där klyschorna började krypa fram igen. Trailern talade dock för sig själv med ett ganska ösigt fantasyröjigt lir.

Spelföretaget Insomniac Games, som tidigare främst sysslat med Playstation, har nu valt att expandera även till Xbox 360 och gör det med OverStrike. OverStrike är namnet på en hemlig grupp av soldater som likt superhjältar och skurkar lämnar stora spår av förödelse var än de drar fram. Nu när ett nytt hot trätt fram tvingas de ta itu med det. Spelet verkar ha en ganska ordinär handling, men kryddas med en hel del skön humor och ett fyrspelarläge. Jag ser fram emot det.

Sen kom givetvis det som många väntade på: presentationen av Battlefield 3. Själv somnade jag lite framför skärmen. Spelet ser rätt solitt ut och av det vi får se kommer det att tilltala fansen. Dice lovar i alla fall en mer “fysisk” spelupplevelse än tidigare och en social funktion som kallas för battle log. Man talade även om att en öppen beta kommer i september, så markera även det i era kalendrar. Dice avrundade presentationen med en live-uppvisning av spelet, så ni som är sugna kan kolla in slutet av presskonferensen.

Överlag var presentationerna, särskilt i presskonferensens mitt, fyllda av floskler om hur bra och innovativa EA:s spel var. Det märks att marknadsföringssnubbarna suttit på loftet och låtit tomtarna springa lösa i hopp om att överträffa varandra. Egentligen är det synd att EA måste dränka spelen i reklam, istället för att faktiskt låta dem tala för sig själva. För det fanns en hel del intressanta spel där. Jag hade dock önskat att presentationerna gett mer djup och mindre yta. Bättre kan ni EA!

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer