Nutopia

Dragon Age: Origins – så bra som alla hoppades?

Dragon Age: Origins

Bioware är kända för sina rollspel – Mass Effect är mitt favoritspel genom tiderna och för mig var deras Baldur’s Gate det första datorrollspelet jag fastnade för. Ser vi till vad Bioware gjort tidigare bör vi med andra ord förvänta oss ett suveränt och storslaget rollspelsäventyr. Så infriar Dragon Age: Origins förväntningarna? Mitt svar är utan tvekan ja.

Spelet centreras kring den kamp mot ondskan som orden Grey Wardens heroiskt utkämpar. De bistår regenter i deras kamp och sägs även vara de enda som kan stoppa ärkedemonerna, de ondskefulla arméernas ledare. Låter det här originellt? Nej, inte ett dugg. Det är en traditionell handling som de flesta sett förut, men det är en av anledningarna till varför man snabbt fastnar för den. Handlingen känns trygg och det går snabbt att komma igång med spelandet, premissen är lättförståelig direkt utan att läsa mängder med information.

Ett trevligt nydanande grepp är hur din karaktär introduceras till handlingen. När man skapar karaktären får man välja en av sex olika bakgrunder som alla ger en unik introduktion till spelet och hur man blir en Grey Warden. Det gör varje karaktär (eller åtminstone de sex första) lite unika från varandra, även om man har samma klass. Dessa bakgrunder påverkas också i mindre utsträckning av vilket kön din karaktär har. När man senare under spelets gång återvänder till platser eller möter personer från ursprungsstoryn ges ofta andra dialogval och reaktioner än om man inte haft den, vilket är en trevlig touch.

Dragon Age: Origins

Spelkontrollen är annorlunda på konsol gentemot på datorn där man rekommenderas att spela med överblickande perspektiv likt Baldur’s Gate och Neverwinter Nights. På konsolen får man ett tredjepersonsperspektiv och har du spelat Mass Effect kommer du känna igen dig. I strid kan du pausa och dela ut kommandon till såväl karaktären som följeslagarna. Det gör att man får en god kontroll över våldsamheterna och kan kombinera följeslagarnas olika styrkor på ett taktiskt sätt.

Det märks tydligt att Bioware fokuserat på att ge följeslagarna stor roll i berättelsen. Inte bara i striderna, utan under hela spelet. De spontanta dialoger som uppstår mellan dina följeslagare när du rör dig fram i spelet fick mig vid flera tillfällen att släppa spelkontrollen bara för att lyssna på deras diskussioner. Spelets stora charm är just relationerna du kan bygga och hur du, allt eftersom handlingen fortgår, kan få reda på mer om dem. Skapar du dig fiender eller älskare? Varje val du gör när du har med dina följeslagare påverkar hur de ser på dig, vilket bidrar till att skapa en extra nerv i berättelsen. Precis som i Mass Effect kan du ha sex, men här tas det steget längre. Du kan ha det med flera av dina följeslagare och skapa ett svartsjukedrama som skulle platsa i vilken såpa som helst. För den som vill ta det steget längre kan du till och med ha en rejäl orgie på en bordell tillsammans med följeslagarna.

Dragon Age: Origins

Dragon Age: Origins har dock sina brister. Ibland trillar rösterna bort i dialogerna eller så aktiveras inte filmsekvenser som de ska på vissa ställen. De här buggarna är dock något man kan uthärda med tanke på att spelet i övrigt är så bra, men visst infinner sig irritationen när man är tvungen att ladda en tidigare sparfil bara för att spelet låst sig. Vana rollspelare vet redan att man bör använda sig av flera sparfiler, så förlita dig aldrig på endast en sådan. Det är buggarna som drar ned spelet från ett riktigt toppbetyg.

Överlag erbjuder Dragon Age: Origins många, långa timmar av action, sorg och spänning. När du väl klarat av spelet finns det gott om skäl att återvända till det en andra gång. Med flera olika ursprungsberättelser, raser, yrken, relationer och alternativa slut har Dragon Age: Origins en lång levnadstid. Det är därmed en mycket bra investering om du inte ständigt kan köpa nya spel.

Gillar du rollspel? I så fall kommer du att älska Dragon Age: Origins!

Betyg: 4 av 5

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer

  • Tzeraph

    Det jag skulle ha vilja ha sett mer av är ens ”origin”. Spelar ganska stor roll i början och då man återvänder till ens ”födelseplats”, men är ganska frånvarande i resten av spelet.

    Skulle också ha vilja sett mer koncentration på ens ”expertise”-klasser, dvs. att folk kanske ser att man är en ond ”blodsmagiker” mer än vad som sker nu. Att det verkligen syns att man inte är en trevlig och social person. Ens försök med Persuade och Intimidate kanske skulle räknas in i hur man blir bemött mer också.

    Till slut vill jag säga att spelet var bra, men önskade mer. Det kan dock ha varit den ”hype” some som fanns kring spelet dock.

  • Johan Eklund

    Nu måste jag vara sådär jobbigt anal och påpeka en felaktighet i texten. Som det står nu så framstår det som att det finns sex origins man kan spela oberoende av vilken klass man valt. Det är ju inte sant, för det är ju just ras och klass som bestämmer vilken origin man får spela. Alla mages till exempel får ju bara mage-bakgrunden, oavsett andra faktorer. Dvärgar kan ju inte vara mages och har därför inte tillgång till den bakgrunden. Egentligen så står valmöjligheten oftast mellan bara två olika origins av alla sex totala beroende på tidigare val i karaktärsskapandet.

  • @tzeraph: Fast ens bakgrund spelar ju viss roll även i senare delar av berättelsen. Till exempel får du både i Dwarf commoner och Mage återträffa bekanta personer som formar ens sätt att betrakta händelserna. Visst, det är inte omvälvande händelser på något sätt men de följs i alla fall upp, något som jag inte trodde skulle ske i så stor utsträckning den gjorde.

    Dina förslag är dock något som jag definitivt skulle vilja se mer av i uppföljaren, även om jag överlevde utan det.

    @Johan: Det kanske är lite bakvänt från min sida iofs. men jag tänker att man först planerar vilken origin story du har – även om det kommer sist. Jag har talat med väldigt många som spelat igenom spelet och alla delar med sig samma intryck. De börjar med något av de sex valen: Human noble, mage, dwarf commoner, dwarf noble, city elf och daelish elf.

    Därefter varierar de varje origin på olika sätt (t.ex. med kön och i vissa fall även med yrke, även om alla inte kan vara det som du påpekat). Så även om de står före kommer valet av dem ändå efteråt. Det var därför jag valde göra det upplägget som jag tog nu, då just valet av de sex bakgrunderna i hög utsträckning varit en av Biowares USP för spelet och vad många spelare fokuserat på främst.