Nutopia

Den portabla spelmarknaden blir aldrig sig lik

När jag skriver det här har Apple just utannonserat iPhone 4S, uppföljaren till iPhone 4 som trots sin 18 månader långa livslängd fortfarande känns fräsch och fin. Man har också berättat att det finns över 67 miljoner registrerade användare av egna spelplattformen Game Center, och att iPod touch – som nu släpps i storlekarna 8, 32 och 64 GB – är den största portabla spelmaskinen.

Det är nog sant, faktiskt – trots att Apple självfallet ryggdunkar sig själva rätt så hårt, som de alltid gjort. För saken är ju den att merparten av iPod touch-ägarna tveklöst spelar rätt mycket spel, naturligtvis i betydligt större utsträckning än iPhone-ägarna exempelvis.

Ja, det är skillnad på spel och spel. Gears of War och World of Warcraft finns helt enkelt inte i bärbart format, men det är inte heller där den rimliga jämförelsen är. Hur ska Nintendo, med sin smått krisdrabbade 3DS, och Sony, med kommande PlayStation Vita, kunna hävda sig mot Apple?

Angry Birds säljer hur mycket som helst, och har blivit posterfågeln för bärbart iPhone-spelande framför allt, men det finns mer än så. Kvalitativa spel, mer än bara några minuters förströelse, och där någonstans börjar gränsen bli suddig. 22 kronorsspelet på App Store kan mycket väl hävda sig med 299 kronorsalternativet till Nintendo DS. Eller värre, som när Grand Theft Auto: Chinatown Wars rullade ut för över trehundralappen till just Nintendo DS, men rullar så gott som lika bra på din iPhone för 75 spänn.

Det är en ny värld för portabelt spelande, och den styrs av app-ekonomin introducerad av Apple med App Store. Man kan prata hur mycket man vill om skräpspel för 7 kr, för bland dem finns pärlor med. Skillnaden är just att du betalar kaffepengar för skiten, när du till Nintendos och Sonys format ofta får betala vad de tycker är fullpris.

Vad de tycker är fullpris. Hundralappar.

Vad tycker du är fullpris?

Thord D. Hedengren

Spelveteran som tidigare startat såväl TVspel.nu som Kong och Spelbloggen. Numera författare, journalist, entreprenör, och VD på webbyrå - bland mycket annat!

Kommentarer

  • Gix

    Det beror nog på vilka förväntningar man har på spelet ifråga. Jag förväntar mig tex att betala mer för Final Fantasy än Angry Birds för att få spelvärde därefter.

  • Sedan finns ju Playstation Store och Xbox med samma princip. Små enkla spel för nedsatt pris mot stora fullt utvecklade spel för högre pris.

    Så visst, den portabla spelmarknaden blir aldrig sig lik igen. Men att Apple skulle vara först med det hela känns fel. Xbox och Live Arcade har hållit på med principen i åratal innan iPad ens fanns.

    Fullpris för mig är varierande. Jag väger alltid in spelet, hur pass sällsynt det är och hur mycket jag vill spela det. Jag har get 995:- + frakt för Xenogears exempelvis. Jag ångrar det inte för en sekund. Så många timmar njutning som jag har fått ut av det så det är inte sant.

    • Mnja, här vet jag inte om jag riktigt håller med. PlayStation Store och Xbox Live Arcade/Marketplace har förvisso gjort mycket för såväl indiespel som för viljan att köpa digitalt till konsol, men innan de gjorde det så såldes shareware-titlar och så vidare till PC. Vill man hårdra det så kan man gå tillbaka till Apogee-tiden.

      Den stora skillnaden är att App Store har nått en massmarknad långt bortom vad Microsoft och Sony har lyckats med, och skapat ett ekosystem som redan påverkar den portabla spelmarknaden (och tvingar framtidsskygga Nintendo att lansera eShop till 3DS, på tok för sent), men som i förlängningen kommer skaka om stationärt spelande med. Främst för att den breda prisbilden och lättillgängligheten tilltalar, iOS-spelare är bortskämda helt enkelt.

      • Jag håller med dig i att App Store nått ut till massmarknaden som ingen annan gjort förrut. Helt klart.

        Att framtiden kommer bli ännu jobbigare för stationär med den nuvarande prissättningen stämmer också.

        Huruvida det flyter in till de stationära konsolerna också låter jag vara osagt. Med tanke på den nisch av spel som jag själv spelar hoppas jag verkligen inte att spelare blir så bortskämda som vad iOS-spelarna är. Det skulle vara förödande för mig och de spel jag mest vill se.

        Var mest bara att jag inte höll med om att Apple och App store skulle vara först med att släppa små billiga spel som jag antingen missförstod meningen med eller så överreagerade jag på det hela.

        Och som du säger, det fanns shareware långt före PS Store och Xbox Live.

        Så i din kommentar håller jag med dig om allting.