Nutopia

Bästa vänner? – Del 3 i Spelbloggens guide till Dragon Age: Origins

Så nu när har du har alla gratisföremål och skapat en karaktär är det en bra idé att tänka på hur du sätter ihop din grupp. I den avslutande delen av Spelbloggens guide till Dragon Age: Origins kollar vi vilka följeslagare som kompletterar din karaktär bäst. I artikeln tar vi upp spoilers för dig som inte spelat igenom Dragon Age: Origins. Vänta med att läsa artikeln tills andra gången du spelar igenom spelet om du vill undvika dem.

Varje följeslagare i gruppen har en relationsmätare som visar på hur mycket de tycker om dig. Många val du gör i spelet kommer nämligen att uppfattas olika hos följeslagarna: när du bestämmer dig för att mörda ett helt samhälle kommer vissa jubla, medan andra finner dig avskyvärd. Med andra ord gäller det alltid att välja rätt följeslagare vid rätt tidpunkt för att de ska tycka om dig, för när relationsmätaren stiger får dina följeslagare specialförmågor som gör att de blir till större nytta för dig i äventyrandet. Du vill med andra ord se till att hålla dig på god fot med dina följeslagare, i synnerhet de som du använder dig av.

Håller du dig på god sida med följeslagarna kan vänskapen snart blomma ut i något mer. Allt från oskyldigt flörtande och sex till ett stadigt förhållande. Det är en av de saker som jag tycker förgyller spelet då förhållandena känns trovärdiga i sin utveckling och inte bara som ett PR-trick. Vissa av följeslagarna är fulla av dygd och kräver ett exklusivt förhållande, medan andra gladeligen har öppna förhållanden och inte bryr sig om vem du har sex med. Givetvis behöver du inte bry dig om att skapa ett förhållande, men det är rekommenderat eftersom spelet blir roligare när du gör det.

Det finns sammanlagt nio följeslagare att välja mellan att bygga din äventyrargrupp med. Visst finns det fler personer du kan få med under kortare perioder, men de försvinner oftast lika fort som de kom med. De figurerar främst i spelets introduktion men efter slaget vid Ostagar lyser de med sin frånvaro. Du måste då förlita dig på de följeslagare som du själv värvar under spelets gång.

Alistair

”As I recall from my time as a templar, locking the door and throwing away the key was ‘plan B’.”

Alistair är den första följeslagaren och är, precis som du själv, en Grey Warden. Som person är han väldigt skämtsam och godhjärtad, på gränsen till naiv. Han vill att du strävar efter de mest ”goda” lösningarna och tycker inte att ändamålen helgar medlen. Alistair är dock snabb att misstro folk som inte håller hans moraliska standard, vilket gör att han går mindre bra ihop med Morrigan och Zevran på ett personligt plan.

Han är en fighter som främst är inriktad på att slåss med svärd och sköld. Med andra ord är det en bra strategi att utveckla honom enligt den strategi som beskrivs i guiden, samtidigt som du ser till att ha en annan fighter som är bra på tvåhandsvapen. Antingen du själv eller någon som Sten t.ex.

Kriterium: Inga. Han är troligen din första följeslagare som du får. I slutskedet av spelet vid ett rådsmöte finns dock möjligheten att förlora eller döda honom.

Relation: Alistair har en förkärlek för mystiska stenar och figuretter, vilket utgör perfekta gåvor åt honom. Finner du hans mors amulett eller Duncans sköld kommer hans relationsmätare till dig öka ännu mer! Med hjälp av gåvorna kommer du kunna inleda ett romantiskt förhållande med honom – om du är man. Han är dock väldigt svårflörtad och du måste ha en relativt hög relationsmätare innan han följer med dig till tältet för att låta dig ta hans oskuld.

Hunden

Hunden är den följeslagare som saknar egen handling i spelet, men som ibland fungerar som en sorts komisk sidekick. Han gör sitt bästa för att slita fienderna i stycken, men är sämre än en vanlig krigare eftersom han inte kan utrustas i samma mån som andra följeslagare. Genom att starta konversationer med honom kan han dock finna olika föremål åt dig, vilket gör honom till en billig kopia av en Rogue. Hunden kan fungera bra om du vill pröva en strategi där du saknar en rogue. Fördelen med hunden är dock att du aldrig behöver oroa dig för valen du gör i spelet. Hunden kommer alltid gilla dig – oavsett om du räddar byn eller jämnar den med marken.

Kriterium: Som mänsklig adelsman startar du med hunden, medan de med en annan bakgrund måste utföra ett sidouppdrag i Ostagar för att bota en sjuk stridshund. Hunden kommer bli en valbar följeslagare efter händelserna i Ostagar.

Relation: Hunden föredrar mat och ben som gåvor. Han tycker inte bättre om dig för att du ger honom gåvor men det ökar möjligheten för att han finner ett värdefullt föremål åt dig. Och nej, du kan inte ha ett förhållande med hunden!

Leliana

”Ooh, this looks fun! I’ll bet we’ll have to work together, join hands, and sing a happy song to get across.”

Leliana är en godhjärtad och troende bard med ett smutsigt förflutet, men som alltid vill tro gott om folk. Yrkesmässigt är Leliana en rogue och du bör se till att hon maximerar sina kunskaper i att dyrka lås – om du själv inte behärskar det. Hon är dock något bräcklig i strid och dör ofta om hon hamnar i närstrid. Förslagsvis ser du därför till att hon fokuserar på att använda en båge i striden och håller sig i bakgrunden. Ett stort plus för Leliana är att hon går rätt bra ihop med de andra följeslagarna – även om de inte nödvändigtvis går bra ihop med henne.

Kriterium: Då du kommer till Lothering måste du besöka värdshuset. Efter att ha pratat med henne en stund om att få bli din följeslagare. Det uppstår dock problem om du lämnar Lothering innan du värvat henne, för då kommer staden försvinna från kartan och därmed mister du även en följeslagare och möjlig romans.

Relation: För Leliana är det inte föremålets värde som bestämmer hur väl hon gillar det, utan istället är det tanken som räknas. Hon föredrar heliga symboler av Andraste, men även skor får henne på gott humör. Finner du Andraste’s Grace, en blomma, kommer det påminna Leliana om hennes barndom. Du har även möjlighet att köpa ett sött husdjur till henne nere i Orzammar, vilket hon också uppskattar djupt. Leliana är den person som är mest krävande innan hon ger dig intim kärlek, även om du kan börja flörta med henne tidigt. Hon bryr sig inte heller om du är man eller kvinna, utan det är endast din relation till henne som betyder något. Nyckeln är att få henne att känna sig utvald och speciell.

Morrigan

”And now we have a dog. And Alistair is still the stupidest member of the party.”

Morrigan är en häxa uppfostrad i naturen som lärt sig ta djurskepnader för att smälta in där. Hon är en offensiv magiker, vilket gör Morrigan till ett bra val om du väljer att spela en rogue. Hon är en av de mest färgstarka följeslagarna, men är inte den som passar bra ihop med mer godhjärtade personer. Hon bryr sig om resultatet, inte hur man når dit. Gör du något osjälviskt och godhjärtat kommer hon att gnälla högljutt.

Kriterium: När du efter slaget vid Ostagar möter Morrigans mor Flemeth kommer hon erbjuda dig Morrigan som följeslagare.

Relation: ”Tänk ytligt” är ledordet för Morrigan. Hon gillar smycken och saker som framhäver hennes utseende. Morrigan har också flest speciella gåvor. Du kan ge henne en gyllene spegel som påminner henne om sin barndom eller finna en svart formelsamling som Flemmeth skrivit. Det senare aktiverar ett nytt sidouppdrag där du får tag i en ny bok att ge till henne.

Oghren

”Misery, vomit and malt liquor. Ah, reminds me of home.”

Oghren är en dvärgisk bärsärkskrigare som gillar att skrävla, supa och slåss. Han är inte blyg av sig, utan kommer ofta med kommentar av sexuell natur. När du möter honom har han stångat sig blodig mot den dvärgiska byråkratin i hopp om att finna sin försvunna fru Branka. Det visar sig att ni båda delar samma mål. Oghren är en krigare som gör mycket skada och ändå är relativt stryktålig. Han blir en bra primär fighter om du är rogue eller mage, men även om du är en krigare som har specialiserat dig på vapen och sköld.

Kriterium: När du beger dig efter Branka i Orzammar söker Oghren upp dig. Låt honom följa med dig efter henne.

Relation: Som den alkoholist Oghren är, blir alla alkoholhaltiga drycker en bra gåva. Tyvärr gillar han att dricka mer än nattliga aktiviteter i tältet, så det finns inga möjligheter till romanser där inte. Tomma tunnor skramlar mest med andra ord.

Shale

”Oh, somebody please kill somebody!”

Shale är en stengolem som visar sig vara mer egensinnig än andra från sin ras. Att Shale talar med en högtravande, nästintill akademisk, röst gör den duvhatande golemen ännu mer paradoxal då denne verkar ha förkärlek för våldsamheter.

Shale är utmärkt i strid: kroppshyddan gör att denne kan ta mycket stryk och göra stor skada. Detta gör Shale till en idealisk följeslagare åt en rogue eller mage.

Kriterium: Du måste ha expansionen The Stone Prisoner. För att få tag i Shale måste du bege dig till Honnleath där du efter ett sidouppdrag får tillgång till Shale.

Relation: Till Shale ger du i första hand ädelstenar – särskilt sådana som står ut från andra. Eftersom golemens hjärta är av sten (bokstavligen) får du inte särskilt många kärleksfulla stunder, men tar du med Shale ned i Orzammar kan du gräva djupare i dennes förflutna.

Sten

”I like swords, I follow orders; there’s nothing else to know about me.”

Sten är en stoisk krigare med egen moralkodex. Enligt honom är livet i Ferelden undermåligt mot det i hans eget land. Sten är väldigt fokuserad i kampen mot alla darkspawn, vilket gör att han inte uppskattar att du gör sidouppdrag och vill att du istället fokuserar på vad han tycker är viktigt. Sten är en fighter som fungerar bäst tillsammans med en tvåhandsvapenstrategi, som beskevs i del 2. Det gör att han är bra i kombination med rogue och mage, men även kan kombineras med en fighter som fokuserat på vapen och sköld.

Kriterium: Precis som Leliana finns Sten i Lothering och lämnar du staden innan du värvat honom är han förlorad. För att värva honom måste du övertyga rätt folk att släppa honom fri från de brott han begått.

Relation: Sten föredrar tavlor som gåvor, men den största gåvan du kan ge honom är att finna hans försvunna svärd Asala. Sten är definitivt inte intresserad av oviktiga saker som romanser.

Wynne

”You think one would find a less perilous place to explore.”

Wynne möter du redan i Ostagar, men det är först efter händelserna där som du får chansen att ansluta henne till din grupp. Hon har en hög moral och vill att du är ren i ditt hjärta såväl som samvete. Det innebär att hon klagar på valen du gör om de inte faller henne i smaken. Faktum är att hon kan bestämma sig att du är så ond att du måste dö. Bråka inte med denna dam i onödan med andra ord!

Wynne är en defensiv besvärjare vars styrka ligger i att hela och förbättra andra personer i strid, vilket gör henne ett bra komplement till dig om du är en fighter.

Kriterium: Du får Wynne när du beger dig till Circle of Magi och ställer dig på magikernas sida i konflikten som pågår där.

Relation: För att göra Wynne mest lycklig bör du ge henne böcker och pergamentrullar. Hon är övertygad om att romanser bara är ivägen, så hon vill inte ha ett förhållande med dig. Eller att du inte ska ha något sådant alls.

Zevran

”‘Death Happens,’ as we like to say. And when I get paid for it, death happens more often.”

Vid första mötet med Zevran försöker han döda dig – trots allt är han en lönnmördare som är inhyrd för att ta livet av dig. Han är dock snabb att svära sin trohet till dig istället om du skonar hans liv. Är Zevran att lita på? Den som lever får se. Zevran är en livsnjutare av rang och är troligen den av följeslagarna som är mest flexibel med sin moral.

Som lönnmördare är han inte från början särskilt välutbildad i att dyrka upp lås, utan det är något du kommer behöva träna honom i om du inte vill ha ytterligare en rogue i gruppen. Zevran fungerar bäst tillsammans med en krigare som drar till sig fiendernas uppmärksamhet så han kan utföra sina attacker bakifrån.

Kriterium: Skona Zevrans liv när hans bakhåll har misslyckats, så blir han din villiga slav. För en stund i alla fall…

Relation: Zevran föredrar gåvor som ädelmetaller eller saker som är gjorda av läder. Det finns två gåvor som Zevran blir extra tacksam för (Antivan Leather Boots och Dalish Gloves) eftersom de påminner honom om hans mor. Zevran är dock inte den som kräver mängder av gåvor för att få honom i säng. Han ligger gladeligen med såväl man som kvinna – bara för att nämna några exempel.

Sammanfattningsvis

Det ska påpekas att utöver de ovanstående följeslagarna går det att få ytterligare en. Denne är dock med en relativt kort tid och kan endast användas i slutet. Jag vill inte gå in djupare på detaljerna eftersom det är en rätt stor spoiler, men i många avseenden fungerar föjeslagaren på samma sätt som Alistair.

En av de viktigaste sakerna i Dragon Age: Origins är att hitta följeslagare som kompletterar gruppen i helhet. För mig infann sig den bästa balansen när gruppen bestod av två krigare, en magiker och en tjuv som kunde dyrka lås. Blandningen låter dig få en bred grupp med många möjligheter samtidigt som den är rätt kapabel till att klara sig i strid. Nedan ger jag några förslag på hur du kan sätta ihop din grupp, utifrån de förslag som jag gav i karaktärsskapandet och i den här artikeln.

Krigare med tvåhandsvapen: Alistair, Leliana och Wynne.

Krigare med vapen och sköld: Sten, Wynne och Zevran.

Rogue med låsdyrkning: Alistair, Shale och Wynne.

Rogue utan låsdyrkning: Hunden, Oghren och Morrigan.

Offensiv mage: Alistair, Sten och Leliana.

Defensiv mage: Hunden, Oghren och Sten.

Arcane warrior: Shale, Morrigan och Zevran.

Har du några egna tips och förslag? Skriv i kommentarerna!

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer

  • Andreas

    För att ”utrusta” hunden låter man honom kissa på de olika landsmärken man hittar. När han ”pinkar in reviret” får han buffar av det.

  • Jimmy

    Lothering, inte Lothringen va? Annars bra och intressant läsning :)

  • Men oj, tack! :D