Nutopia

Assassin’s Creed: Brotherhood – ett första intryck

Just nu spelar jag Assassin’s Creed: Brotherhood för en recension till Spelbloggen. Mina första intryck är väldigt positiva, vilket inte är konstigt då jag älskar de tidigare spelen för deras handling. Men lustigt nog var det inte storyn som fångade mitt intresse först. Det var flerspelarläget i spelet.

Egentligen är jag inte en sådan spelare. Jag föredrar att spela ensam och offline, men eftersom allt fler spel satsar på online achievements har jag sakta vågat mig ut i den stora hemska världen. Ofta serveras vi exakt samma varianter av online: fånga flaggan, döda motståndarlaget och så vidare.

Det var med stor förvåning som jag blev fullständigt förälskad i vad Ubisoft gjort för online-delen i Assassin’s Creed: Brotherhood. De har fångat känslan av att vara lönnmördare, skapat färggranna profiler som man kan skräddarsy och serverat ett onlinespel där man spelar mot andra spelare och fångar spelseriens känsla.

Jag har mest spelat (och fastnat för) spelformen Wanted. Där får du ett kontrakt på personen du ska döda, samtidigt som andra är ute efter att mörda dig. Man startar sen i en befolkad stadsdel där man tvingas finna sitt offer bland vanliga människor. Samtidigt måste du förstås undvika att själv bli mördad. Just att det inte alltid är helt lätt att hitta sitt eget byte, tillsammans med att man inte vet vem som jagar en, gör att man ständigt är på spänn. Är du inte paranoid innan, kommer du definitivt bli det efteråt.

Det skojiga är att spelets online-läge känns fräscht. Det är inte alls samma tråkiga köttande som det är i spelserier som Gears of War, Call of Duty och Halo. Det är istället en helt annan dynamik i Assassin’s Creed: Brotherhood. Av den anledningen finns det stora skäl att glädjas åt Ubisofts senaste nyhet.

Tack vare att spelet sålt så bra under första veckan efter släppet har man bestämt sig för att släppa gratis DLC för både Xbox 360- och Playstation 3-ägare. Den inkluderar ett nytt flerspelarläge och en ny bana. Släppet är planerat till den 14 december, så det är ungefär lagom tills du klarat av spelets huvudhandling och blivit varm i kläderna av att spela online. Syns vi där?

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer