Nutopia

Activision, YouTube och varför spelbranschen är rutten ibland

I fredags skulle vi ha publicerat en trailer på Transformers: War for Cybertron, som nått oss från utgivarna Activision. Som bekant kör vi våra trailers på YouTube, ett beslut vi tagit inte av kostnadsskäl som man kanske skulle kunna tro, utan för att YouTube-trailers fungerar på iPhone, till skillnad från alla de flashbaserade videospelare som finns.

Som synes blev det ingen trailer, blott lite bilder. Activision behagade nämligen stoppa videoklippet.

Bakgrunden är att YouTube måste söka igenom alla uppladde videoklipp efter upphovsrättsskyddat material. Självfallet gäller det alla trailers, men eftersom de skickas ut för att publiceras så är det inga problem. Det är inte stulet material, inte ens redigerat – bara uppladdat så att du och jag och alla andra ska kunna se det, vilket förstås är hela vitsen med att släppa det till pressen.

Vissa spelföretag, däribland just Activision, stoppar sitt videomaterial på YouTube – fastän det är utskickat för publicering och kan läggas upp med valfri egen videolösning utan ett knyst. Men just på YouTube agerar man på det här viset. Det är inte YouTubes fel, det är helt och hållet materialinnehavaren som är klåfingrig.

Det är förstås ruttet och idiotiskt. Det är också ett bevis på att spelbranschen, på många sätt modern och mottaglig för såväl trender som nya affärsmodeller, inte är ett dugg bättre än sina film- och musikmotsvarigheter. Det är inget bra betyg. Alls.

Ni får inte se trailern på Transformers: War for Cybertron. Egentligen borde vi inte publicerat bilderna heller, av ren principsak, för att Activision beter sig på det här viset. Samtidigt är det en balansgång eftersom det finns ett intresse för alla parter att dela med sig av den här typen av information.

Det är förstås inte mycket Activision i Sverige kan göra åt det här beteendet, säkerligen är det en policy framtagen på högsta ort, för att man är rädd för det nya. Med det sagt så skickar vi förstås den här sidan till Activision i Sverige, och den engelskspråkiga posten på TDH.me till amerikanska motsvarigheter. Kanske kan det öppna några ögon och göra spelbranschen lite mindre rutten.

Men jag tvivlar på det.

Thord D. Hedengren

Spelveteran som tidigare startat såväl TVspel.nu som Kong och Spelbloggen. Numera författare, journalist, entreprenör, och VD på webbyrå – bland mycket annat!

Kommentarer