Nutopia

9 skäl till varför iPhone och iPad är dåliga spelmaskiner

Det pratas en hel del om iPhone, iPod touch och iPad som utmanare till de traditionella spelföretagens bärbara enheter. De är konkurrenter, tveklöst, men framgångarna bottnar inte bara i att Apples produkter är kvalitativa och har ett trumfkort i App Store. Nej, det handlar också om att vare sig Nintendo eller Sony har uppdaterat sina mobila spelmaskiner på länge.

Det till trots så vill Steve Jobs med flera gärna få iPrylarna att verkar vara seriösa alternativ till spelmaskinerna. Här är nio skäl varför det inte är så, senare vänder vi på steken och tittar på varför det faktiskt är bra alternativ. Men först det negativa!

  1. Kontrollen
    Tryckskärm i all ära men allting som försöker efterlikna en traditionell handkontroll blir oprecist och ofta dåligt. Det finns undantag, men inte ens de kan ge samma finkontroll som fysiska knappar.
  2. Skärmen
    Skärmen på nya iPhone 4 och iPod touch är outstanding, men tyvärr täcker du ofta stora delar av den när du spelar. Olika stora delar ska tilläggas, för det beror på dina händer. Lyckligtvis är det inte ett problem om spelen är väldesignade eller har alternativa kontrollmetoder. Och på iPaden är det inget egentligt problem alls, den är ju så stor!
  3. Ergonomin
    För stora händer är det svårt att hålla iPhonen bra när man spelar, man blir snabbt trött.
  4. Designen
    Visst, din sprillans nya iPhone 4 är snygg och lyxig, men är det inte fånigt lätt att råka hålla över högtalaren i stridens hetta? Inte direkt optimalt, liksom det faktum att spel som inte låter dig vrida och vända din iPhone hur du vill kan göra det hopplöst att spela med hörlurar i – uttaget sitter inte rätt för det. Liksom ergonomin har tagit stryk så har iPrylarna inte designats för spel, vilket märkt.
  5. Glaset
    Glaset på iPhone 4 gör den hal. Handsvett? Då får de se upp så att du inte tappar den i golvet…
  6. Batteritiden
    Enligt Apple ska en iPhone 4 klara tio timmars videouppspelning. Det får du inte ut om du spelar spel på den, kan meddelas. Dessutom så kan andra saker du gör på den dra ytterligare på batteriet och därmed på din speltid. Det fungerar åt båda hållen: om din iPryl behövs till annat än spel så måste du sluta spela tidigare för att du ska spara på batteriet. Det sänker spelbatteritiden ytterligare.
  7. Avbrotten
    Det ringer, SMS:as, dyker upp meddelanden från andra appar, och så vidare. Praktiskt, men inte direkt stämningsfullt när det vankas episka händelser i spelet.
  8. Vikten på iPaden
    Vikten på paddan gör den jobbig att spela på i längden. Inget problem med en iPhone eller iPod touch förstås, men försök spela Minigore HD i tre timmar utan att bli trött i händerna!
  9. Utbudet
    App Store må vara knökfullt med spel, men oj så mycket skräp det är! Visst finns det bra alternativ för 7-15 kr, men merparten är halvdana tidsfördriv i bästa fall – för varje Angry Birds eller Canabalt så finns det 100 skitspel. De större produktionerna kostar proportionerligt mycket mer än de mindre, men håller tveksam kvalitet, speciellt om man ser till nöje per krona. Allt fler bra titlar letar sig ut på App Store, men snittnivån är fortfarande låg.

Låt oss återkomma till de bra sakerna en annan gång. Så länge: vilka skäl hindrar dig från att se iPhone, iPod touch eller iPad som seriösa bärbara spelalternativ?

Thord D. Hedengren

Spelveteran som tidigare startat såväl TVspel.nu som Kong och Spelbloggen. Numera författare, journalist, entreprenör, och VD på webbyrå – bland mycket annat!

Kommentarer

  • Jonas Svensson

    Punkterna stämmer.
    Men det är ett par saker som fungerar riktigt bra. App Store och spel som utnyttjar touchen bra så som Angry birds/Cut the rope.

    Det värsta som skulle kunna hända vore om Apple byggde till fler knappar på iPhone för att tillgodose spelen. iPhone bör vara en telefon med ett plus i kanten för att det finns många spel.

  • Pingback: Är iPhone och iPad bra spelmaskiner?()

  • Håller delvis med, men att säga att de är dåliga spelmaskiner är helt fel.

    Många spel som jag har spelat på min iPad skulle aldrig fungera något annat format. De sista dagarna och jag suttit och spelat Infinity Blade – ruskigt snyggt och smart spel, skulle aldrig ha fungerat med traditionella kontroller. T.o.m. spel som Cut the Rope tror jag inte skulle fungera särskilt bra på Nintendo DS, man får en helt annan kontakt med spelen.

    Det som är allra bäst med iOS-maskinerna är faktumet att du alltid har med dig dem, spelen är utvecklade för att sitta och spela i kanske 15 minuter, och ta en paus när du vill. Det är här det stora problemet ligger i PSP:n och NDS:en, de försöker hela tiden få en konsolupplevelse i ett bärbart format. Och visst, det fungerar ibland, men spelar jag på en PSP så sitter jag oftast i soffan hemma, när jag vet att jag har tid till att spela.

    Om man också jämför iOS med PSP så finns det betydligt mycket mer “bang for the buck” där.

    Jag gillar alla mina handhållna enheter, iOS när jag är på resande fot och de andra när jag är hemma och inte vill spela på Tv:n.

    Kan tillägga att jag har haft min iPad i lite mer än en månad, och jag har redan spelat mer på den än på min NDS som jag har haft i över två år – den använder jag mig mest till att lära mig Kanji (japanska skrifttecken).

  • Andreas

    Har alltid sett Iphone osv som seriös spelmaskin. Finns ingen anledning till annat. Ovanstående punkter gäller bara någon som är insnöad på traditionella spel, eller som spelar spel som försöker härma traditionella kontroller. Jag håller med Marcus om allt, och kan lägga till hundratals spel där Iphonen fungerar skitbra (Hungry shark t ex). Förutom touch/gyro-kontroller, lägg till möjligheter till multiplayer via alla de kommunikationsvägar en Iphone har …

  • Per

    Håller med till viss del men en touchskärm är onekligen väldigt smidig att snabbt scrolla över stora områden, typ kartor. Dessutom är nog en anledning till att de traditionella spelföretagen kommer få svårt att slåss med smartphones, just det att man har den alltid med sig. Och man behöver ju en telefon! Man behöver ju dock inte en separat bärbar spelkonsoll? Vidare finns det inget spelkonsollsalternativ till alla billiga appar. Och jag tror microprissättning för spelkonsoller ligger långt borta.

  • Mattias Wik

    Skribenten har knappast spelat Virtual City, Plants Vs Zombies, Monopoly now etc, Monkey Island 1&2, Sam’n’max-ipad. Spel som håller bättre än i stort sett alla Ds spel..
    Pröva gärna dessa innan du skriver en felaktig artikel nästa gång..

  • Mattias, visst har jag det. Det är ett par exempel på bra spel. För varje Sam & Max så finns det en hel hög med skit. Din kommentar får mig undra om du läste mina invändningar?